Mark Ouwerkerk - Sound & Light

Nationaliteit Nederlands
Opleiding Rijn Ijssel, Sound & Vision niveau 4
Specialiteit Theater, Live, Bandjes & Show
Werkzaamheden Lichttechnicus, Op- & Afbouw, Organiseren, Storingsdienst & Podiumtechniek

Mijn naam is Mark Ouwerkerk. Ik ben twintig jaar oud en woonachtig in Duiven.

Sinds mijn viertiende leeftijd ben ik al bezig met licht en geluid. Dit is allemaal gekomen omdat ik op mijn middelbare school(Candea College) een aantal mensen bezig zag met licht en geluid, en dat leek mij echt te gek! Sinds dien ben ik heel veel gaan leren over dit vak. Ik vond altijd dat ik het meeste leerde door het zelf te ontdekken, iets waar ik nog steeds heel erg achter sta. Tijdens tussenuren en na schooltijd was ik ook altijd bezig met ontdekken hoe apparatuur werkte en er van binnen uit zag.

Vroeger wilde ik altijd al iets met geluid doen. Het liefst wilde ik als radio DJ werken, maar later ontdekte ik dat ik daar niet zo heel veel talent voor had. Op mijn middelbare school wilde ik ook altijd geluid doen. Tot dat ik gevraagd werd om licht te doen voor een grote voorstelling. Tuurlijk wilde ik dat! Ookal wist ik niet veel van licht af, het beste blijft om dingen te ontdekken. Na die voorstelling, wist ik het zeker: ik ga licht doen in plaats van geluid.En sindsdien heb ik daar nooit spijt van gehad.

Na mijn middelbare school ben ik verder dit vak in gegaan. Ik kon nog zoveel meer leren! En daar ben ik voor gegaan. Maar je leert het meest in de praktijk, dat zeiden alle docenten ook. Terwijl heel veel jongens bij mij in de klas de verhuurwereld in wilde gaan, koos ik voor de theater en entertainmentbranche. Een branche wat soms ontzetten hard en afwisselend werken is. Afwisselendheid, dat is iets waar ik van houd! Na twee stages in theaters en één stage bij een toneelgezelschap vindt ik theaterwerk echt te gek! Iedere dag is anders, iedere dag heb je andere collega's en je moet altijd voor aanvang alles gereed hebben. Of er nou veel of weinig toeschouwers zijn, de show must go on.

De show must go on, ook een hele belangrijke uitspraak. Voor aanvang kan er nog van alles kapot gaan. In een korte tijd zo snel mogelijk een oplossing verzinnen. Dat is een must voor een technicus vindt ik. Als je dat kunstje kan, dan ben je goed bezig. Als je storingsdienst hebt moet je dit kunnen beheersen. Dit kun je beheersen door hetgeen waar je mee werkt goed te kennen, de middelen die je hebt om iets te repareren altijd bij je te hebben en goed te onderhouden, en vooral; je hoofd koel houden.

Wat er ook gebeurt, ik houd van mijn vak. En met elkaar kun je alles aan.